Google és a BI

Először is mondandóm egy nagy adag mentegetőzéssel kezdeném.. Elnézést, hogy így el lettem tűnve (nem véletlenül tettem jó kis angolos szenvedő szerkezetbe..).. Elkezdődtek a ZH-k és oldalaimat is költöztette az interlink szervereire. Ez utóbbi szolgáltatóváltás azért érdekes, mert korrlátlan DNS hozzáféréssel átdrótozhattam MX rekordjaimat a Google szervereire. Gondoltam kipróbálom ezt a Google Apps -t, ha már úgyis ingyen van. Belőttem a “vállalati” accountokat, levelezést, naptárakat, megosztott oldalat és aktiváltam a Docs-ot is, ha már adják. Ekkor lettem figyelmes a Spreadsheets egy piros linkjére, ami szinte ordított a kék-fehér oldalon, hogy “New features”.. Katt-olvas-scroll és szembe tűnnek a BI-ból már olyan jól ismert alazatok, mutatók, fordulatszámmérők és a KM óra :D, akarom mondani gauges, meg egy térkép – tisztára, mintha egy műszerfalat bámulnék beépített PNA-val – hmmm: Gadgets in spreadsheets … hmmm learn more

Átolvasva a kínálatot rögtön rájöhetünk, hogy ezek a megoldások eredetileg közel sem komoly vállalatioknak készültek, hisz adatforrásként kizárólag a Docs-ban szereplő dokumentumokat képes használni, de megnézve a példa alkalmazásokat, ezek a gadgetek nem elég, hogy szépek, okosak, és a pivot tábla kivételével  – ami valóban nagyon sokoldalú lett –  majdnem interaktívak is. 🙂 Többnyire flash-ben készültek a jószágok de találtam tisztán javascript+canvas megoldást is. Ami hihetetlenül hasznossá teszi őket, hogy a heatmap-ek és a lokalizációk megjelenítése elkészítése a Google Maps segítségével gyerekjáték és ezek a gadgetek nem csak a Docs-ban képesek megjelenni. Tetszőleges kütyü kódja kimásolható és bármilyen oldalra elhelyezhető, sőt az iGoogle oldalain akár saját több oldalas dashboardjainkat is elkészíthetjük.

Bár a Google Docs hagyományos Google Accoutból is elérhető, az utóbbi, dashboard-os funkció kifejezetten előnyös a Google Apps kombinálásával, hiszen itt egy helyről kezelhetjük a domainünkhöz tartozó összes acccountot, dokumentumtárat és a gadgetek segítségével mi definiálhatjuk az egyes felhasználók által látott iGoogle dashboardok tartalmát, valamint a Google Sites segítségével ennek az egésznek még kooperatív működést is csatolhatunk. Az egytelen vicc az egészben, hogy ha magyar nyelvre van beállítva fiókunk, akkor a funkciók harmadát láthatjuk csak és a valóban jól használható eszközöket valahogy mindig kihagyják a magyar verziókból..

A keresőmammut a Google Apps Standard csomagjával egyértelműen a kis és középvállalkozásokat célozza meg és legnagyobb ütőkártyája az ingyenesség mellett az az, hogy a világon bárki használhatja szemben a Microsoft Office Live Small Business – szintén ingyenes és hasonló domain + mail + sharepoint szolgálatásokat nyújtó csomagjával, ami csak Kanada, U.K., U.S., Franciaország, Németország és Japánban érhető el.

A Google népszerűsége nyilvánvaló, hogy nagy vonzerő minden “független” vállalatnak, hát így esett, hogy az egyik nagy BI-os, a Panorama Software is még az év első felében lepaktált a barátunkkal. Kooperációjuk eredménye lett a már fent említett szép, okos és még interaktív pivot modul is, a Panorama Analytics “kütyü” és az ehhez tartozó hivatalos blog is: http://google-pivot-tables.blogspot.com/, ahol találhatunk szép bemutatókat felhődokumentumaink biájosítására. Külső adatforrásként egyelőre MS SQL szervert használhatunk, ám ezt is csak az ún cube-fájlokon keresztül tehetjük. Ez a megoldás azért érdekes, mert ezek a cube-ok mikro-adattárházakként működnek, amit előtte le kell generálni egy erre a célre kifejlesztett programmal, ám ennek a kimenete egy lokális fájl, amit fel kell tölteni a Google Docs-nak, ám mérete nem haladhatja meg a 20MB-ot.. A másik probléma a kis méreten kívül természtesen az adatok frissessége, hiszen minden egyes alkalommal meg kell oldani a friss cube-ok generálását és feltöltését… A modul természetesen tökéletesen együttműködik a Panorama többi BI termékével, így ezek kimeneteit zökkenőmentesen integrálhatjuk Google oldalainkra, bár szerintem aki már költ saját BI szerverre, az nem feltétlenül használja a Google dashboardjait.

Azért BI-ról még szó sincs

A Google (és Panorama Software) ezen megoldása közel sem tekinthető Üzleti Intelligenciának, azonban azok a kisvállalatok, akik pár sheet-es, tisztán táblázat alapon működnek és szükségük van valamiféle egyszerűbb de annál látványosabb adat-vizualizációra, nekik ez a megoldás talán a legkényelmesebb. Cserébe nem kell törődniük a szerverekkel, adatforrásaik elérhetőségével, beállításuk nem igényel semmi extra tudást és minden  a felhőből jön és ingyen van, DE üzleti logika nulla, nem kapnak átfogó képet adataikról, nem tudnak komplex és heterogén adatforrásokból információt gyűjteni, nincs automatizált és teljesen interaktív, mélyre- és széltében-fúró analizálás, egyedi igényeket és kérdéseket lefedő megoldás, realtime monitor, értesítés, időzítés és változatos adat és formátum elérés, teljes jogosultságkezelés (már elfáradtam sorolni…) és az a sok-sok ipar és üzleti specifikus kiterjesztés és alkalmazás, ami valóban intelligenssé teszi egy vállalat irányítását, döntéshozatalát és működésének teljes felügyeletét, analizálását. Persze mindez semmi, hisz a legrosszabb, hogy  és ott virít náluk a powered by Google… 🙂

A különbségeket látva nyilvánvaló, hogy nincs értelme összehasonlítani a két megközelítést,  – hiper okos pivot tábla és mozgékony gauge-ok ide vagy oda  – Google Docs önmagában sosem lesz alkalmas BI feladatok ellátására, de nem is azt a réteget szándékozik megcélozni. A komoly vállalatok úgyis fel fogják építeni saját rendszereiket a megfelelő BI termékekkel, mi – a kaland- és kihívás-domain-es kis tömörülések és talán a kisvállalatok is – pedig maradunk a Google és Microsoft ingyenes vagy legalábbis spórolós szolgáltatásainál.

0 comments on “Google és a BIAdd yours →